Opowieści o polskim wzornictwie

Od 17 grudnia w Muzeum Narodowym w Krakowie, można oglądać wystawę „Przedmioty. Galeria Designu Polskiego XX i XXI wieku”. Ekspozycja prezentowana w krakowskiej Kamienicy Szołayskich skupia 350 wyjątkowych obiektów – do udziału w wystawie wybrane zostały najciekawsze i najważniejsze prace polskich projektantów oraz kultowe przedmioty codziennego użytku, które na stałe wpisały się do kanonu polskiego wzornictwa.

Na ekspozycji zgromadzono najważniejsze osiągnięcia polskiego wzornictwa ostatnich 120 lat, jednocześnie podkreślając jego odrębność wobec sztuk pięknych jak i rzemiosła artystycznego. Podróż rozpoczyna się pośród eksponatów pochodzących z okresu Młodej Polski i poprzez modernizm, awangardę, oraz ikoniczne dziś czasy PRL, trwa aż do współczesności. Wybór i kolejność prezentowanych eksponatów są nieprzypadkowe. Umieszczone na swoistej osi czasu nie tylko prowadzą odbiorcę chronologicznie przez kolejne nurty, ale również tworzą jedną z najpiękniejszych opowieści o polskim wzornictwie.

Pierwsze sale galerii wypełniają najwcześniejsze eksponaty –  m.in. fotel z barwnym kilimem projektu Stanisława Witkiewicza z 1902 roku, duży kredens i krzesła według projektu Ludwika Pugeta, a także jedyne zachowane meble z mieszkania Zofii i Tadeusza Żeleńskich zaprojektowane przez Stanisława Wyspiańskiego.

krzesło z mieszkania Zofii i Tadeusza Żeleńskich

projekt: Stanisław Wyspiański

krzesło z mieszkania Zofii i Tadeusza Żeleńskich

projekt: Stanisław Wyspiański

Sale, w których zgromadzono wzornictwo pochodzące z czasów II RP zaskakują między innymi obecnością tkanin batikowanych, a także geometrycznym serwisem kaprys z Ćmielowa. Oprócz przedmiotów prezentujących ówczesne grafiki użytkowe, jak druki reklamowe, etykiety produktów czy opakowania na słodycze, oglądać możemy także dwa geometryczne siedziska z sali kinowej z 1929 roku projektu Franciszka Seiferta.

Serwis Kaprys

Fabryka Porcelany Ćmielów

Serwis Kaprys

Fabryka Porcelany Ćmielów

Ekspozycja z czasów PRL wywołuje u odwiedzających żywsze bicie serca – to nie tylko pocztówki dźwiękowe, fajanse z Włocławka, szkła projektu profesora Horbowego czy ceramika z Ćmielowa. Znajdziemy tam takie ikony polskiego wzornictwa jak meblościanka Kowalskich, fotel  RM-58 projektu Romana Modzelewskiego, krzesło Sarenka projektu ŁADu oraz kultowe oświetlenie, które w czasach poprzedniej epoki stało niemal na każdym biurku. Oprócz nich, zobaczymy także kultowe krzesło „Muszelka”  Teresy Kruszewskiej, której prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie i Poznaniu, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Rhode Island School of Design w Stanach Zjednoczonych oraz w Vitra Design Museum. Na ekspozycji znalazło się także krzesło A-587 autorstwa Mariana Sigmunda, czy charakterystyczne krzesło Płucka autorstwa Marii Chomentowskiej.

Meblościanka Kowalskich

Bogusława i Czesław Kowalscy

Bogusława i Czesław Kowalscy

Meblościanka Kowalskich

Płucka

projekt: W. Chomentowska

Muszelka

projekt: T. Kruszewska

RM58

projekt: R. Modzelewski

Sarenka

projekt: W. Wincze i O. Szlekys

A-587

projekt: M. Sigmund

Płucka

projekt: W. Chomentowska

Muszelka

projekt: T. Kruszewska

RM58

projekt: R. Modzelewski

Sarenka

projekt: W. Wincze i O. Szlekys

A-587

projekt: M. Sigmund

Ostatnie sale prezentują dokonania polskiego wzornictwa po 1989 roku. Można zobaczyć tu między innymi kultowe już stołki „Plopp” Oskara Zięty czy lampy Equilibra marki Aqform. Opróczzabawek z serii „Poor Design” Bartosza Muchy wśród eksponatów odnajdziemy szkło z zestawu „Na palec” Agnieszki Bar, kubki Paper Cup z Manufaktury Porcelany,  lampę Avocado projektu Tomasza Andrzeja Rudkiwicza produkowaną przez markę TAR, pniaki i sofkęYACHT autorstwa duetu Malafor, czy sekretarzyk zaprojektowany przez Magdalenę Tekieli. Wśród projektów dla miasta i przestrzeni publicznej zobaczymy model pociągu firmy PESA, rower miejski, oraz ikoniczne koszulki „Pan tu nie stał” czy grę komputerową This War of Mine autorstwa 11 bit studios.

Pniak Spalony

Malafor

Yacht

Malafor

Equilibra

Aqform

Paper Cup S

Manufaktura Porcelany

Pniak Spalony

Malafor

Yacht

Malafor

Equilibra

Aqform

Paper Cup S

Manufaktura Porcelany

Na palec

Agnieszka Bar

Na palec

Agnieszka Bar

Secret desk

Magdalena Tekieli

Secret Desk

Magdalena Tekieli

Avocado

TAR

Avocado

TAR

Sztuka plakatu oraz moda – to odgałęzienia polskiej sztuki użytkowej, którym poświęcone zostały dedykowane, osobne przestrzenie. Wspomniane ekspozycje mają są wystawami cyklicznie zmienianymi.

W sali plakatu znajdziemy prace Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana i Warsztatów Krakowskich oraz przykłady polskiego plakatu awangardowego i konstruktywistycznego. Wyróżnione zostały także dzieła polskiej, przykłady plakatów powstałych po 1989 roku – doskonale ukazujące jego komercjalizację – oraz niszowe plakaty artystyczne.

Pierwsza kolekcja prezentowana w Sali dotyczącej mody to dwanaście kreacji kobiecych pochodzących ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. To między innymi kreacje wizytowe i balowe, utrzymane w jednolitej gamie kolorystycznej wraz z towarzyszącymi akcesoriami modowymi – torebkami, broszkami, kapeluszami.

Kuratorami wystawy są: Andrzej Szczerski, Magdalena Czubińska, Alicja Kilijańska, Bożena Kostuch, Joanna Kowalska, Monika Paś
Aranżer: Magdalena Paleczna
Koordynatorka: Olga Pawlak

Czytaj również

Design i ekologia
5 dni temu
Rafał Karolak
Opowieści o polskim wzornictwie
3 tygodnie temu
Agnieszka Krajewska
Very Peri kolorem roku 2022
1 miesiąc temu
Agnieszka Krajewska
Hoker – jak wybrać właściwy?
2 miesiące temu
Jak urządzić nowoczesną sypialnię?
2 miesiące temu
Dobry Wzór 2021
2 miesiące temu