Rajmund Teofil Hałas – autor omawianego tydzień temu regału o zmiennych wysokościach – był bez wątpienia geniuszem designu. Nie powinno więc dziwić, że więcej niż jeden z jego projektów został powszechnie uznany za Ikonę Polskiego Designu. Sylwetkę projektanta i jego życiorys opisywaliśmy już tydzień temu, a ciekawskim proponujemy zajrzeć tutaj. W tym tygodniu w poniższym tekście przyjrzymy się krzesłu 200-190.
Tabliczka produkcyjna
krzesło 200-190Rajmund Teofil Hałas
Tabliczka produkcyjna
krzesło 200-190Rajmund Teofil Hałas
Projekt modelu 200-190 powstał najpewniej w roku 1963, ale najwcześniejsza znaleziona o nim wzmianka pochodzi z 1966 r. Krzesło wytwarzano przez co najmniej dekadę, najpierw w Paczkowskich Fabrykach Mebli, a następnie w zakładzie nr 5 Opolskich Fabryk Mebli. Stanowiło element zestawów Jawor, Violetta oraz KH-13. Ale nawet w pojedynkę zdobyło serca Polaków i stało się jednym z najbardziej ikonicznych mebli w historii peerelowskiego (i polskiego w ogóle) designu. Charakterystyczne, zaoblone oparcie i wygięty w łuk bieżnik łączący ramę nóżek wyróżniały 200-190 swoją elegancją i klasyczną dostojnością. Jest to styl nazywany mid-century modern, które szczególnie w ostatnich latach cieszy się coraz większa popularnością.
Krzesło 200-190
stan z epoki, przed renowacjąKrzesło 200-190
stan z epoki, przed renowacjąSwoją ponadczasowość krzesło zawdzięcza klasycznej konstrukcji – w projekcie zastosowano naturalne drewno w połączeniu z tapicerką w spokojnych, stonowanych kolorach. W efekcie otrzymaliśmy mebel, który świetnie odnajdzie się w większości wnętrz.
Model cieszył się ogromną popularnością w czasach PRL-u. I ta miłość pozostała w Polakach do dzisiaj. 200-190 to jeden z najchętniej odnawianych mebli z PRL do polskich domów! Po dziś dzień w rozsianych po kraju szopach czy strychach można znaleźć oryginalne, pochodzące z lat 70 krzesła. Są one chętnie skupowane przez pasjonatów klasycznego designu, którzy przywracają starym meblom dawną świetność, dając im drugie życie. Jest to zresztą krzesło chętnie wykorzystywane w warsztatach z renowacji. Wystarczy też wpisać „model 200-190” na Youtube żeby zrozumieć, jak dużą estymą cieszy się to krzesło.
Tym, którzy nie mają możliwości albo smykałki do przeprowadzenia samodzielnej renowacji tego legendarnego krzesła, z pomocą przychodzi 366 Concept. Producent, od zawsze charakteryzujący się pasją do polskiego designu, wskrzesił model 200-190 i wprowadził do swojej oferty. Krzesło zachowuje wszystkie cechy pierwowzoru: zaokrąglone oparcie, lekkość projektu, nawiązanie do estetyki Art. Deco, zastosowanie stonowanych kolorów tkanin. Oprócz klasycznego krzesła, 366 Concept wprowadziło na rynek również wariacje na temat projektu w postaci hokerów: wysoki na 90 cm 200-190 S oraz większy, 100 cm model M. Obie wersje hokerów zwierają w sobie najlepsze cechy pierwowzoru, wprowadzając go jednocześnie w świat całkiem nowych rozwiązań.
W ostatnim czasie rodzina modeli 200-190 wzbogaciła się o nowe wersje klasycznego modelu krzesła różnych wariantach tapicerowania. Ponadto kolekcja 200-190 obejmuje również stworzone na bazie opisywanego krzesła hokery o dwóch wysokościach (S i M) oraz ławkę. Można śmiało powiedzieć, że krzesło 200-190 przezywa aktualnie renesans swojej świetności. Wyciągnięty z kart minionej epoki, otoczony aurą niezwykłości, zyskuje coraz większe grono wielbicieli. I na szczęście nic nie zapowiada, żeby w najbliższym czasie ten stan rzeczy miał ulec zmianie.