Tworzących w Polsce projektantów i projektantki łączy jedno – wszechstronność. A Marta Niemywska-Grynasz jest bez wątpienia projektantką wszechstronną. Jej twórczość obejmuje szeroki zakres działań projektowych – począwszy od tworzenia produktów, po scenografię czy wystawy. Jest zdobywczynią wielu nagród krajowych jak i zagranicznych, m.in. Must Have, Dobry Wzór i Red Dot Design Award, a jej projekty dotychczas można było podziwiać podczas m.in. na Warsaw Home, London Design Fair, Tokyo Design Week oraz wielu innych polskich i zagranicznych wydarzeniach.
Co więcej, Marta Niemywska-Grynasz należy do Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych. Największa rozpoznawalność przyniosło jej współprowadzenie z mężem, Dawidem Grynaszem, multidyscyplinarnego Grynasz Studio, oraz współtworzenie marki Zaczyn.
Marta Niemywska-Grynasz
Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz
Marta Niemywska-Grynasz
Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz
Zespół Studio Grynasz
Zespół Studio Grynasz
Marta Niemwyska-Grynasz rozwijała się plastycznie od najmłodszych lat w otoczeniu artystycznie uzdolnionej rodziny. Uczęszczała do Liceum Plastycznego w Supraślu, a następnie ukończyła Warszawską Akademię Sztuk Pięknych na kierunku Wzornictwo Przemysłowe. Podczas studiów, w 2007 roku, uczestniczyła w programie Erasmus na Wyższej Szkole Sztuk Pięknych (VSVU) w Bratysławie – biorąc udział na przykład w zajęciach u Františka Buriana – określanego jako designera konceptualisty.
O tym etapie edukacji Marta Niemywska-Grynasz wypowiada się następująco:
Moją uwagę na VSVU w Bratysławie zwrócił profesor Michał Stefanowski, wykładowca na warszawskiej ASP, członek Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych, aktywnie działający w ramach europejskiej organizacji BEDA. (…) W czasie gdy tam aplikowałam, na VSVU swoją pracownię prowadził m.in. świetny czeski grafik Pavel Choma, którego asystentem był Marcel Bencik. Katedra transport design prowadziła stałą współpracę z topowymi markami samochodowymi, a temperaturę designu podkręcał František Burian. (…) Na miejscu okazało się, jak ciekawą i bardzo prostudencką strukturę miała ta uczelnia. Wzorowana na założeniach Bauhausu, w budynku VSVU znajdowały się wszystkie wydziały, począwszy od malarstwa i ceramiki, a na designie i grafice skończywszy. Wiele tematów było realizowanych międzywydziałowo. Na porządku dziennym były współprace studentów z różnych wydziałów w jednym projekcie: np. ceramiki, biżuterii z produkt design, czy np. studentów mody ze studentami z transport designu. Ta synergia wydziałów działała bardzo inspirująco. Wyzwalała całe pokłady kreatywności. Odkryłam tam, jak wielką satysfakcję czerpię z działań na styku sztuki i designu oraz projektów z różnych obszarów. Dodatkowo VSVU była otwarta dla studentów właściwie 24h na dobę. Nie była budynkiem z tabliczką „nie dotykać”, ale żywym organizmem wypełnionym międzywydziałowymi wystawami, oddolnymi działaniami i modelarnią otwartą całą dobę. Kto skończył studia na wzornictwie ten wie, że takie miejsce w trakcie sesji i zdawania projektów to skarb.
Ceramika Czaj
ZaczynCeramika Czaj
ZaczynWybrałam dwie główne pracownie projektowe: projektowane graficzne u prof. Pavla Chomy oraz pracownię produktu u prof. Františka Buriana. (…) Obaj wykładowcy byli otwarci na konceptualne projekty i bardzo zachęcali do własnych poszukiwań i eksperymentów.
František Burian, którego projekty oscylują na styku sztuki i designu, wręcz zachęcał swoich studentów do projektów nieużytkowych i negujących przyjęte i popularne formy. W jego pracowni powstawały obiekty z narracją, antyobiekty, projekty krytyczne i projekty manifesty.
Czas Erasmusa okazał się więc idealnym uzupełnieniem kierunku rozwoju, który przyjęłam zdając na warszawską Akademię Sztuk Pięknych, Wydział Wzornictwa Przemysłowego. Obok konkretnych narzędzi zawodowych, umiejętności pracy z kreatywną materią, starterpacku procesu projektowego, nauczyłam się czegoś o sobie, jak ważna jest dla mnie różnorodność, czerpanie z różnych obszarów i zabawa w pracy twórczej i zawodowej. Jak mnie ona zasila i jaką dzięki niej mam przyjemność z projektowania.
Projekty Marty Niemwyskiej- Grynasz cechują proste, subtelne, jak i modernistyczne formy. Widać w nich dużą dbałość o detal. Realizacje Grynasz Studio podkreślają inspiracje zaczerpnięte z m.in. modernistycznej architektury (modułowy system ekspozycyjny AVENIR dla ABM), kultury japońskiej (kolekcja ZEN dla BIZZARTO), techniki pracy portugalskich rzemieślników czy z przedwojennej mozaiki (wazony i pojemniki TALIA dla Zaczyn).
Kolekcja ZEN
Kolekcja ZEN
W Euformie twórczość Marty Niemwyskiej-Grynasz znajdziemy w produktach marki Marbet Style. Nietuzinkowa kolekcja mebli tapicerowanych CORBU zainspirowana jest postacią francuskiego architekta Le Corbusiera. Jego natchnienie można zauważyć w metalowej podstawie produktów. Meble te dzięki swej klasycznej, lekko obłej formie wspaniale wpisują się w nowoczesne wnętrza mieszkalne jak i użyteczności publicznej. W kolekcji tej znajdziemy fotel jak i sofę z funkcją spania, które dzięki swoim niewielkim rozmiarom będą idealnym rozwiązaniem dla wypoczynku w pomieszczeniach o małej powierzchni bądź kawalerkach.
Kolejnym projektem stworzonym dla Marbet Style jest fotel typu uszak – MUNO – występujący w parze z podnóżkiem. Nawiązują one stylistyką do lat 50. i 60. XX wieku – idealnie wkomponują się we wnętrzach o charakterze vintage. Za komfortowy wypoczynek odpowiadają starannie wyprofilowane siedzisko jak i podłokietniki oraz wysokie oparcie fotela.
Obie kolekcje zostały stworzone przez Grynasz Studio.
Posiadając w swoim portfolio tak bogate doświadczenie sprawia iż za każdym zleceniem kryje się jakaś historia, rozwój w nieoczekiwanym kierunku. O procesie twórczym i anegdotach związanych z projektowaniem Marta Niemwyska-Grynasz podkreśla:
Staram się w każdym temacie znaleźć dla siebie – coś co będzie mnie inspirowało, stwarzało przestrzenie do nauki, do poznania i dowiedzenia się czegoś nowego. To mój sposób na ciągłe czerpanie satysfakcji z obranej zawodowej ścieżki. (..) Zobrazuję to na kilku ostatnich projektach:
Kolekcja ZEN dla Bizzarto posiadała bardzo wymagający scenariusz użytkowy i złożony mechanizm do zaimplikowania w bryle sofy. Po raz pierwszy pracowaliśmy z Dawidem nad meblem tapicerowanym, w którym zastosowaliśmy tyle mechanizmów. Dołożyliśmy wszelkich starań, by bryła pozostała lekka i niezdominowana użytymi rozwiązaniami. Maselniczka CREMA, mojej i Dawida autorskiej marki Zaczyn, powstała we współpracy z cudowną Moniką Walecką, właścicielką rzemieślniczej piekarni „Cała w mące”. Realizacja ta pokazała wielką moc łączenia talentów z różnych dziedzin i obszarów biznesu. Z wielką satysfakcją obserwuję jak projekt CREMA zyskuje swoich fanów i zdobywa kolejne serca i stoły.
Współpraca z DEVO trwająca od 2019 roku, która zaowocowała 10 różnymi kolekcjami, była treningiem, by w danej tematyce zachować świeżość podejścia i szukać przestrzeni na ciągłe poszukiwanie innowacji.
Crema - maselniczka
Crema - maselniczka
Crema - maselniczka
Crema - maselniczka
Zrealizowana wspólnie z Instytutem Adama Mickiewicza wystawa „Rituals” na EXPO w Dubaju, na którą składała się praca kuratorska i producencka były po raz kolejny czymś nowym i okazją do wyjścia ze znanej strefy komfortu. Obok prac projektowych nad scenografią w ramach Grynasz Studio, miałam okazję współpracować z Katarzyną Rzehak nad założeniami kuratorskimi, wyreżyserować artystyczną instalację wideo, współpracować z super projektantami – autorami obiektów zaprezentowanych na wystawie „Rituals”. A to wszystko w ramach międzynarodowego wydarzenia, w odmiennym kulturowo państwie, z odwiedzającymi z całego świata.
Za tymi wszystkimi projektami stoją ludzie z krwi i kości. Nawiązywane są relacje. Jest wymiana doświadczenia i wiedzy. Każdy projekt to określona ilość mojej energii i poświęconego czasu. Zapis tego co w danym momencie mnie inspirowało, fascynowało, czym się interesowałam.
Wspaniała współpraca Marty Niemwyskiej-Grynasz z mężem – a także innymi projektantami -od lat owocuje coraz bardziej złożonymi i wielokrotnie nagradzane projekty. Przykładami takich działań są wystawy stworzone dla konkursu wzorniczego Dobry Wzór, Warsaw Home bądź Arena Design. Na ostatnim przedsięwzięciu można było podziwiać wystawę ZASOBY (2019) odkrywającą m.in. tajniki procesu produkcyjnego. W kolejnym zaś roku ZASOBY (2020) skupiły się na rozszerzeniu wiedzy dotyczącej alternatywnej produkcji – tworzeniu nowych produktów z materiałów z odzysku.
Dobry Wzór 2017
Dobry Wzór 2017
Dobry Wzór 2017
Dobry Wzór 2017
W historii projektowania zapisały się pary projektantów takie jak Charles i Ray Eames czy Charles Rennie Mackintosh i Margaret McDonald Mackintosh. Charles Rennie Mackintosh o swojej współpracy z partnerką twierdził, że jej udział jej pracy stanowi połowę, jeśli nie trzy czwarte całości prac nad projektem! Zatem, czym byłoby wzornictwo bez udziału kobiet – projektantek? W każdym projekcie Grynasz Studio czy Zaczyn, które współtworzy Marta Niemywska-Grynasz, widać jej wpływ na tworzone prace. Jej wszechstronne podejście do realizowanych projektów owocuje niezwykłymi i nagradzanymi realizacjami, które można podziwiać w kraju jak i zagranicą.