Very Peri kolorem roku 2022

Stało się! Kolor roku 2022 został wybrany!

Instytut Pantone, jeden z najbardziej znanych i cenionych instytutów kolorystycznych na świecie, ogłosił wczoraj kolor roku 2022. Już od 23 lat, w grudniu wybierana jest barwa, która ma za zadanie symbolizować nastroje społeczne w zmieniającej się rzeczywistości. W tym roku po raz pierwszy w historii stworzono w tym celu zupełnie nowy kolor.

Zachód słońca

pościel

Sunset

dywan

Tillo

kwietnik

Corr 103

krzesło biurowe

Mishell

fotel

April Morning

plakat

Vank_Ring

fotel

Mickey

stołek

Kubek pogięty

kubek

Zachód słońca

pościel

Sunset

dywan

Tillo

kwietnik

Corr 103

krzesło biurowe

Mishell

fotel

April Morning

plakat

Vank_Ring

fotel

Mickey

stołek

Kubek pogięty

kubek

“Żyjemy w czasach przemian. Gdy wychodzimy z intensywnego okresu izolacji, zmieniają się nasze poglądy i standardy. […] Intrygujący PANTONE 17-3938 Very Peri pomaga nam przyjąć ten zmieniony krajobraz możliwości, otwierając nas na nową wizję, kiedy życie pisze dla nas nowy scenariusz” – tak o swoim wyborze mówią eksperci z Instytutu Pantone.

Oficjalna nazwa wybrańca to Pantone 17-3938 Very Peri. Jako kolor roku wybrano odcień niebieskiego mocno wpadający w fiolet. To połączenie ma być wyrazem pomysłowości, kreatywności i nowej energii. Sam kolor fioletowy w zachodniej kulturze ma długą tradycję. W latach 60. symbolizował bunt i przemiany – wówczas uznawany był za prowokujący i z pewnością zarezerwowany dla osób młodych. Fiolet kojarzymy także z magią i siłami nadprzyrodzonymi. Fiolety często pojawiają się także w garderobach osób związanych ze sztuką, nic więc dziwnego, że jest uznawany za wyraz kreatywności.

Coroczne wybieranie koloru przez The Pantone Color Institute™ dla wielu osób związanych z branżą kreatywną jest traktowane jak święto. Wyznaczana przez Instytut barwa wpływa na trendy tak w branży graficznej, fashion jak i wnętrzarskiej, jednocześnie starając się oddać nastroje panujące w społeczeństwie.

Zestaw inspirowany kolorem Very Peri

Zestaw inspirowany kolorem Very Peri

Pantone. Co to takiego?

Wszystko zaczęło się w połowie XX w. w Nowym Jorku, kiedy niejaki Lawrence Herbert rozpoczął pracę w firmie zajmującej się drukiem komercyjnym. Dzięki zdobytemu doświadczeniu, w 1963 roku Lawrence wpadł na genialny pomysł stworzenia skali kolorów. Jako punkt wyjścia przyjął podstawę psychofizjologii widzenia – indywidualny odbiór koloru przez każdego człowieka. Zainspirowało go to do stworzenia  innowacyjnego systemu do identyfikacji, dobierania oraz komunikacji kolorów. Dzięki temu właśnie  powstał Pantone Matching System, według którego kolory oznaczane są numerem (np. 2456) z oznaczeniami dodatkowymi takimi jak fluorescencja czy metaliczność. Podstawowa skala opisuje 1761 kolorów. Powstają one poprzez zmieszanie 18 pigmentów. W ten sposób przedsiębiorstwo Pantone, stworzyło i z sukcesem wdrożyło swój własny wzorzec barw ze skalą jednolitych kolorów. Znakiem rozpoznawczym marki jest charakterystyczna grafika w kształcie prostokątu z wybranym kolorem, który uzupełniony jest przypisanym mu numerem, nazwą oraz logo firmy.

Klasyczne przedstawienie koloru Pantone

Klasyczne przedstawienie koloru Pantone

To stało się z czasem punktem wyjścia dla powołania działającego globalnie Pantone Color Institute™, który nie tylko śledzi najnowsze zjawiska w świecie mody, filmu, show biznesu i sztuki, ale również w oparciu o nie od ponad 20 lat wyznacza kolorystyczne trendy. Decyzja instytutu wpływa na pracę wielu branż związanych z szeroko pojętą kreacją. Z wzornika Pantone korzystają na całym świecie graficy, projektanci, styliści i wszystkie inne osoby związane z branżą kreatywną.

Tradycję wybierania Koloru Roku zapoczątkowano w 1999 roku, kiedy Instytut Pantone wybrał kolor Cerulean Blue jako wstęp do rozpoczynającego się kolejnego wieku. Przedstawiciele przedsiębiorstwa podkręślają, że coroczny wybór koloru roku poprzedzają długie analizy. Aby dokonać wyboru, zespół Pantone Institute złożony z trendresearcherów, trendforecasterów i trendwatchererów kompleksowo analizuje zachodzące na świecie zmiany (ekonomiczne, społeczne, gospodarcze czy kulturowe), a także oczekiwania konsumentów. Eksperci do spraw kolorów z Pantone Color Institute przemierzają świat filmów i teledysków, sztuki, mody, kulinariów, designu, podróży oraz interesujących miejsc w poszukiwaniu nowych wpływów kolorystycznych. Na podstawie tych obserwacji instytucja próbuje przewidzieć, jakie trendy okażą się dominującymi w przyszłości: „nie patrzymy w kryształową kulę, aby dokonać tego wyboru. (…) To przemyślany proces, zwieńczenie pracy całego zespołu badającego trendy. Pytamy, co dzieje się na świecie w kategoriach społeczno-ekonomicznych, aby upewnić się, że zwracamy uwagę na potrzeby i nadzieje społeczeństwa. Gromadząc te informacje, możemy odrobić pracę domową i opracować inteligentną analizę, która pozwoli nam zdecydować o kolorze” – mówiła Leatrice Elseman, dyrektorka wykonawcza Instytutu Kolorów Pantone w rozmowie z Vouge.

Kolor roku 2000

Pierwszy kolor roku Pantone

Kolor roku 2000

Pierwszy kolor roku Pantone

Very Peri – jaki jest?

Jak już wspomniano, Very Peri trudno jednoznacznie określić tradycyjnie przyjętymi nazwami kolorów. Nie jest to “fioletowy” ani również “niebieski”, a połączenie co najmniej trzech barw jednocześnie. Pantone 17-3938 łączy w sobie odcień niebieskiego, zawierający w sobie główne cechy błękitu z silnym fioletowym odcieniem, muśniętym dodatkowo energetycznym refleksem czerwieni. Według przedstawicieli marki to dynamiczny błękit, podobny do występujących w naturze kwiatów barwinka. Ten najcieplejszy z odcieni niebieskiego ma zachęcać do optymistycznego patrzenia w przyszłość i odczytywania jej w zupełnie nowej, napawającej optymizmem perspektywie. Instytut Pantone ogłosił bowiem, że Very Peri jest symbolem globalnego zeitgeist (czyli “ducha epoki”), a także wizualizacją czasu pełnego przemian. Kolor 17-3938 ma za zadanie dodawać nam swoją wielowymiarowością kreatywności, odwagi, śmiałości, twórczego ducha i beztroski w codzienności, która bywa zmienna i niepewna.

Wzorniki palety Pantone

Wzorniki palety Pantone

Twórcy barwy o numerze 17-3938 jako swoje inspiracje podają globalnie występującą pandemię COVID-19 i coraz bardziej otaczająca nas wirtualną rzeczywistość. Pandemia definitywnie wymusiła na nas wszystkich konieczność zmiany dotychczasowych sposobów działania. Natomiast stopień zaawansowania najnowszych technologii jednoznacznie wskazuje, że nowy świat zaczyna tu i teraz. Podczas prac nad kolorem 17-3938 Pantone współpracowało ściśle z Microsoftem, dzięki czemu nową barwę będziemy mogli zobaczyć we flagowych programach giganta, takich jak PowerPoint, Teams, przeglądarce Microsoft Edge, czy systemie Windows. To ważny aspekt istnienia i świadomości nowego odcienia Very Peri, gdyż ekrany urządzeń, zarówno mobilnych jak i komputerów, posługują się skalą kolorów RGB.
Jak co roku, wraz z oficjalnym ogłoszeniem koloru obowiązującego w nadchodzącym roku Pantone przedstawiło dodatkowe palety, ułatwiające i wspierające pracę z wybranym przez Instytut odcieniem.

kolory towarzyszące barwie roku 2022

kolory towarzyszące barwie roku 2022

gadżety promocyjne Pantone

gadżety promocyjne Pantone

Jak przyjmie się nowostworzony kolor będący wyborem grona wyselekcjonowanych ekspertów badających trendy? Pokaże to nadchodząca przyszłość, którą miejmy nadzieję, eksperci Pantone Color Institute przewidzieli trafnie.

Czytaj również

Wymarzony dom Barbie
1 rok temu
Jaką pościel dla dziecka wybrać? Na co zwrócić uwagę?
1 rok temu
Jaką komodę do salonu wybrać? Inspiracje i aranżacje Euforma
1 rok temu
Lot w kosmos: space age
1 rok temu
Agnieszka Krajewska
10 trendów na 2023 od marki Vank
1 rok temu
vank
Euforma: Bestsellerowe stoły i krzesła
1 rok temu