17 listopada poznaliśmy wyniki kolejnej już edycji konkursu Dobry Wzór – najstarszego konkursu wzorniczego w Polsce. Plebiscyt organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego promuje najlepiej zaprojektowane produkty i usługi dostępne na polskim rynku. Znak Dobry Wzór przyznawany jest przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego już od prawie 30 lat za innowacyjność, estetykę, funkcjonalność i jakość wdrażanych rozwiązań.
Dobry Wzór idzie z duchem czasu – w tym roku odbyła się odświeżona forma konkursu. Tak jak w roku ubiegłym wybrana została tzw. Szczęśliwa Trzynastka. W przypadku pozostałych kategorii zastosowano nowy podział dostosowany do zachodzących na rynku zmian.
Aby konkurs Dobry Wzór funkcjonował w świadomości polskich przedsiębiorców i konsumentów jako wyznacznik designu na najwyższym poziomie, Instytut Wzornictwa Przemysłowego poszerzył rangę i zasięg konkursu. W tym roku konkurs został wsparty współpracą z niezwykle szerokim gronem partnerów merytorycznych i medialnych. Zgłoszone do konkursu produkty i usługi oceniło interdyscyplinarne Jury i eksperci IWP.
W tym roku spośród portfolio współpracujących z nami marek aż 10 zakwalifikowano do finału konkursu.
Lampa Sallo A została zaprojektowana przez Alicję Korbut dla marki UMMO. Lampę wyróżnia oryginalna forma, przypominająca kształtem muszlę. Mleczny klosz z żarówką G9, umieszczony pod metalowym abażurem, delikatnie rozprasza światło, tworząc we wnętrzu nastrojową atmosferę. Kabel, na którym wisi lampa, jest zgrabnie ukryty pod oplotem, co z pewnością zaspokoi potrzeby estetyczne wszystkich miłośników designu. Całą konstrukcję Sallo A wzmocniono metalowymi linkami w celu zapewnienia maksimum bezpieczeństwa. Ponadto oprawa jest stworzona z materiałów nadających się do recyklingu, takich jak szkło czy metal. Posiada wymienne źródło światła, dzięki czemu posłuży na długie lata.
Krzesło z serii KA237 marki Vzor charakteryzuje się organiczną formą, nawiązującą do klasyków meblarstwa skandynawskiego, oscylującą wokół stylistyki modernistycznej / bauhaus. Projekt powstał w 1966 roku i w pełni oddaje estetykę tamtych czasów. Krzesło występuje w czterech kolorach siedziska, w wykończeniu matowym: dąb naturalny, dąb czarny (widoczna struktura drewna), buk naturalny, buk czarny oraz w dwóch kolorach stelaża: czarny (wersja Classic i Contract, lakier proszkowy mat) oraz chrom (połysk, tylko wersja Contract). Wersja Classic posiada zwężane nogi (ku podstawie), wersja Contract ma stały przekrój nóg. Krzesło charakteryzuje się wyjątkowo cienkim siedziskiem (grubość 1 cm, 9 warstw forniru), wyniesionym do góry na czterech odbojnikach, co nadaje mu niezwykłą lekkość. Mebel został zaprojektowany tak, by wymuszać prawidłową pozycję przy siedzeniu (głównie poprzez kąt wychylenia oparcia). Krzesło ma specjalne zagięcia pod nogami (na wysokości ud), dzięki czemu nie odcina krążenia na wysokości ud i nie powoduje szybkiego zmęczenia przy długotrwałym siedzeniu.
Biurka Kajo Prusa My Retro marki Proces Design łączą w sobie unikalny styl i oryginalne podejście do funkcjonalności. Projekt jest nowoczesną interpretacją stylu retro. Charakterystycznymi elementami tego mebla są unikalne nogi i boki zakończone łukiem. Chowają w sobie schowki, do których prowadzą klapki w blacie. Schowki mają też wcięcia na powierzchni blatu i są połączone pod spodem biurka, pozwalając prowadzić zasilacze i kable do stojących na nim sprzętów w niewidoczny, dowolny sposób.
Stoliki kawowe Flesia zostały zaprojektowane przez hiszpańskiego projektanta Chrisa Stanfela przy współpracy z EASD School of Design w Walencji. dla marki Nobonobo. Projekt oddaje egzotyczny wygląd, który jest oparty na charakterystycznej roślinie z wysp indonezyjskich – rafflesii. Jego pięć nóg obitych kolorami przywołuje na myśl duże płatki jej kwiatu. Nogi stolików są tapicerowane a blaty wykonane z drewna dębowego. Kolekcja Flesia zaprojektowana na bazie organicznych kształtów bez wątpienia łamie schematy i zapada w pamięć.
Krzesło Must zaprojektowane przez Tomasza Matejczyka dla Nobonobo to złamanie klasycznego schematu w projektowaniu krzeseł. Podstawa wykonana jest z olejowanego drewna bukowego. Podzielone oparcie stanowi nowy trend, który poszerza linię produktu. Boczna linia oparta jest na równoległości oparcia z lewitującym zagłówkiem. Obły obniżony zagłówek zapewnia dodatkowy, unikalny komfort użytkowania.
Fotel UNI projektu Stasa Litvinova dla Nobonobo posiada wszystkie atrybuty dobrego projektu: jest wygodny do siedzenia, łatwy w utrzymaniu czystości, trwały, a jednocześnie wykonany z materiałów, które nadają się do recyklingu. UNI to fotel uniwersalny i wielozadaniowy, który wybierany jest do mieszkań, domów wiejskich, kawiarni i biur. Świetnie sprawdzi się również na tarasie lub w ogrodzie. Wygodnie się z niego wstaje, ale prawdę mówiąc, wstawać się nie chce. Wyjątkowe wypełnienie – polistyren + włókna poliestrowe silikonowe.
Kolekcja MR WOO marki Witamina D Projekt to prostota, minimalizm, ale jednocześnie możliwość personalizacji. Elementy kolekcji zostały tak zaprojektowane, aby było możliwe miksowanie materiałowe, kolorystyczne oraz wprowadzenie podwójnego blatu. Każdy może samodzielnie zaprojektować wyjątkową wersję MR WOO konfigurując, produkt z dostępnych elementów. Kolekcja to proste w formie stoliki, stołki i ławki, które dobrze sprawdzą się zarówno we wnętrzach domowych, jak i w przestrzeniach publicznych. Zastosowane zostały trwałe, szlachetne materiały, po to by meble służyły przez lata i dobrze się starzały. Bardzo prosta konstrukcja i specjalnie zaprojektowane złączki umożliwiają łatwy montaż i demontaż elementów.
Zaprojektowana przez Studio Szpunar dla marki GIERA DESIGN kolekcja Cosmic to niezwykle dekoracyjne lustra wykonane w innowacyjnej technologii. Nadrukowane opartowe wzory dają efekt interferencji – pod odpowiednim kątem pewne obszary luster zaczerniają się, tworząc intrygujące cienie i smugi. Lustra Cosmic pod każdym kątem wyglądają inaczej, to już nie tylko lustra, ale dynamiczne, abstrakcyjne obrazy. Naniesiony wzór jest odpowiednio zabezpieczony tak, że można bez obaw czyścić lustro jak klasyczne.
Lustra i ich klimat nawiązują do planet. W kolekcji znajdują się: Neptune – jako błękitna planeta, Jupiter – planeta z niekończącymi się burzami i huraganami, Venus – planeta ognista i Mars – planeta czerwona. To lustra dla miłośników nietuzinkowych wnętrz. Niczym abstrakcyjne obrazy doskonale sprawdzają się jako dekoracja zarówno wnętrz domowych, jak i przestrzeni publicznych.
W kulturze Japonii pojęcie IKI definiowane jest jako piękno i elegancja. IKI to synonim dążenia do wyjątkowości i zachowania równowagi. Było inspiracją do stworzenia oprawy o tej samej nazwie i zbliżonym charakterze. Kolekcja IKI powstała we współpracy AQForm z Andrzejem Kliszem, Profesorem Katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Niebanalna forma zaskakuje funkcjonalnością. Dwa warianty produktu pozostawiają pole do wyboru, jakie zadanie oprawa ma pełnić – skutecznego oświetlenia zadaniowego czy rozproszonego oświetlenia ogólnego.
Wariant z kierunkowym światłem LED jest świetną propozycją oświetlenia stołu lub blatu roboczego. Z kolei wariant E27 emituje światło rozproszone do całego pomieszczenia. Dzięki starannie dopracowanym detalom, IKI to odpowiednia propozycja zarówno dla domów, jak i hoteli.
AQfelt to produkt marki AQform– specjalistów z branży oświetlenia. Nowoczesne oświetlenie może pełnić dwojaką funkcję – rozświetlać przestrzeń, a przy tym pochłaniać dźwięk. To świetne rozwiązanie zwłaszcza dla wnętrz gdzie jednocześnie przebywa wiele osób, takich jak biura, gdzie liczy się odpowiedni komfort pracy. Kolekcja AQfelt to plus do komfortu akustycznego pomieszczenia. Zastosowany filc dźwiękochłonny ma zoptymalizowane parametry akustyczne dla pochłaniania dźwięku w zakresie częstotliwości istotnych dla mowy. Dzięki temu przyczynia się m.in. do poprawy zrozumiałości mowy i redukcji czasu pogłosu. A lepsza akustyka to wyższy komfort korzystania z wnętrza! Zupełnie jak światło, które odgrywa niezwykle istotną rolę w pomieszczeniu – zapewnia komfort wizualny, a przy tym pozytywnie wpływa na koncentrację.
Nagrodzone i nominowane do finału produkty i usługi prezentowane są na cyklicznej wystawie pokonkursowej w siedzibie IWP, przy Rynku Nowego Miasta w Warszawie. Wystawie, jak co roku, towarzyszy dwujęzyczny katalog nagrodzonych wyrobów, który dzięki przeniesieniu do wersji cyfrowej stanowi dodatkowe źródło promocyjne dla projektantów, producentów i usługodawców. Wystawa pokonkursowa potrwa do 13 grudnia 2022.